Ящеры

From Rain World Wiki
Lizards/ru
Jump to navigation Jump to search
This page is a translated version of the page Lizards and the translation is 17% complete.
Outdated translations are marked like this.

Ящеры - самый распространённый вид хищников; Выносливые и почти повсеместные - встречаются в 11 регионах - они представляют угрозу для игрока на протяжении всей игры. Для них характерны типично чёрные тела и пульсирующая неоновая окраска.

Контент, эксклюзивный для Downpour

Этот раздел содержит контент, эксклюзивный для Downpour DLC. Этот контент недоступен в основной игре.

Ливень

В Downpour DLC присутствуют ещё 4 новых подвида ящеров:

Эксклюзивный контент для Downpour заканчивается здесь.

Атрибуты Видов

Каждый подвид Ящеров имеет свои способности и атрибуты.

Параметры ниже приведены для сравнения и не должны восприниматься как точные знания для игровых ситуаций.

Атрибуты
Зелёный
Розовый
Синий
Белый
Жёлтый
Чёрный
Саламандра
Красный
Голубой
Может взбираться по шестам? Нет Да Да Да Да Да Да Да Да
Может лазить по стенам? Нет Нет Да Да *

Нет Нет Нет Нет Да
Базовая Скорость ?

6.7 *

4.1 3.2 3.8 4.1 3.9 3.1 5 4.85
Жестокость ?

2.5 1 0.5 0.9 0.8 1 1 3 0.9
Масса тела ?

7.5 2.1 1.4 2.1 1.7 2 2.1 3.1 2
Визуальный радиус ?

850 900 950 1200 900 0 960 2300 990
Задержка укуса ?

20 12 14 15 21 12 12 2 12
Шанс урона при укусе ?

1/2 1/3 1/5 2/7 1/4 5/14 1/3 1/1 1/3
Урон от укуса ?

2 1 0.7 1 0.8 1 0.9 4 1
Радиус попытки укуса ?

100 80 90 85 40 70 70 120 90
Скорость плавания ?

0.6 0.2 0.35 0.25 0.3 0.2 0.2 1.9 0.45
Подводное видение ?

0.3 0.4 0.4 0.4 0.35 0 1 0.7 0.4
Зрение через поверхность ?

0.85 0.85 0.85 0.85 0.9 0 0.5 0.95 0.85
Радиус языковой атаки ?

n/a n/a 140 440 n/a n/a 150 n/a *

160
Сложность приручения ?

0.8 1 1.1 3 3 4 3.5 7 1
Атрибуты
✔️DLC
Карамельный
✔️DLC
Угорь
✔️DLC
Клубничный
✔️DLC
Поезд
Может взбираться по шестам? Нет Да Да Да
Может лазить по стенам? Нет Да Нет Нет
Базовая скорость ?

0.65 3.75 5.1 10
Жестокость ?

2.5 0.8 1.2 4
Масса тела 4 4 1.4 13
Визуальный радиус ?

2300 960 1400 2300
Задержка укуса ?

6 3 18 1
Шанс урона при укусе ?

1/2 2/15 13/20 1/1
Урон от укуса ?

1.2 0.2 0.18 5
Радиус попытки укуса ?

90 800 80 150
Скорость плавания ?

0.45 8 0.3 3
Подводное видение ?

0.7 1 0.25 0.7
Зрение через поверхность ?

0.95 0.5 0.55 0.95
Радиус языковой атаки ?

n/a n/a 440 350
Сложность приручения ?

0.3 5 2 10

Способности и поведение

Хотя конкретные способности каждой ящерицы различаются в зависимости от подвида, все виды обладают определёнными способностями, такими как способность совершать атаки, иметь бронированные головы, устойчивые к копьям, и мягкие тела, которые не являются таковыми, а также доступ к туннелям, предназначенным только для существ, для навигации вокруг комнат.

Все Ящерицы активно выслеживают добычу на протяжении всего цикла, например, Слизнекота и других существ аналогичного размера.

Мобильность

Скорость передвижения ящериц варьируется в зависимости от подвида; Большинство из них немного медленнее, чем скорость бега, ползания и лазания Слизнекота. Большинство Ящериц также обладают способностью взбираться на шесты, что придаёт им определённую вертикальность.

Чувства

Ящеры полагаются как на зрение, так и на слух, чтобы воспринять добычу. Диапазон обзора варьируется в зависимости от подвида, в среднем составляет около 250° и 1000 пикселей, или 50 плиток, и зависит от движения, расстояния и водоёмов. Они также могут слышать и исследовать шумы, их слуховой показатель составляет 0.6-1.3, в зависимости от того, как быстро они бегут. Чем быстрее они бегут, тем хуже у них слух. Все ящеры имеют множитель слуха, равный 1.

Укусы

Когда кусают Слизнекота, Ящеры имеют систему убийства на основе генератора случайных чисел. Каждый ящер имеет свой процентный шанс убить игрока при успешном укусе. Если проверка не удалась, игрок нетрудоспособен, но жив. Если проверка не удалась, есть короткий период отсрочки, продолжительностью 0.75 секунд, в течении которого игрок может бросить Камни, Копья, или другие оружия, чтобы освободить себя. С включённым Ремиксом, Монах никогда не умирает от укусов ящеров, за исключением тех, у которых вероятность убить игрока составляет 100%. Попадение в логово ящера в нетрудоспособном состоянии приводит к смерти.

И смерть, и нетрудоспособность отключают ввод игрока и запускают игру поверх текста в пользовательском интерфейсе. Разницу можно различить только двумя способами - нетрудоспособность играет всего одну басовую ноту, и глаза Слизнекота закрываются, а смерть играет две басовые ноты, а глаза Слизнекота зачёркнуты.

Кусая других существ, Ящеры наносят случайно выпавшее количество урона, используя расчёт (biteDamage * [случайно выбранное число между 0.8-1.2]) которое затем умножается в соответствии с сопротивлением тела поражённого участка тела жертвы.

Страх

Ящеры бояться существ, которые на них охотятся, таких как (но не ограничиваясь) Стервятники, и пытаются убежать, столкнувшись с хищниками.

Приручение

Все ящерицы могут быть приручены, но разным подвидам требуется определённое количество еды. Такие факторы как reputation|Репутация, личность, и предыдущие конфликты, также могут влиять на количество требуемой еды. Большинство ящеров едят только следующих существ:

При включенииMore Slugcats Expansion, большинство Ящеров также едят только следующих существ:

Certain Lizards have differing diets and may eat creatures that other Lizards do not. Most Lizards ignore smaller prey such as Batflies or Vulture Grubs.

Being fed a baby Noodlefly

All food types are equal in reputation value, though live food is less effective, as Lizards need to catch gifted food before their reputation increases. Due to Monk's higher starting reputation, they have an easier time taming Lizards. Saving Lizards from threats, such as Vultures, causes a sharp reputation increase. Sheltering Lizards also causes an increase in reputation, and may be enough to tame a Lizard if the player's reputation is high enough. Lizards also possess a global reputation system, which impacts all Lizard behavior toward Slugcat. When Lizard reputation is extremely low, Lizards become more aggressive towards Slugcat and prioritize them over other prey. Unlike other reputation-dependent creatures, this is not shared with Slugpups, meaning Lizards always try to eat them unless tamed.

Once tamed, Lizards become passive toward Slugcat and follow them everywhere, including into shelters and through gates, unless physically unable to. Tamed Lizards also attempt to fight anything that threatens Slugcat, including creatures that normally prey on Lizards, such as Vultures, Monster Kelp, or even Leviathans. They also fight other Lizards that threaten Slugcat. While tamed Lizards may break away to bring food to a den or to fight another creature, they prioritize following Slugcat. Lizards stay tamed as long as reputation remains high, which can be maintained by feeding them or hibernating with them. Inversely, Lizard reputation is lowered when weapons are thrown near or at them. A Spear to the body typically breaks their trust. If Lizard reputation is on the lower end, they may occasionally bite Slugcat.

The player does not have direct control over a tamed Lizard, which leads to quirks that must be worked around. Tamed Lizards are still afraid of Slugcat when they are holding a Маска Стервятника, but still follow them at a distance. The effect wears off after a short period of time but renews with each successful cycle. Tamed Lizards are also still hostile towards one another, and may fight or kill one another, making it hard to have more than one tamed Lizard at the same time. Furthermore, Scavengers and Lizards are still hostile towards one another no matter Slugcat's reputation.

Relationships

These relationships are the default for all Lizards, unless specified otherwise for a specific species.

Default relationship Ignores (0.0)
Wants to eat Scavengers (0.8)  •  Infant Centipedes (0.8)  •  Adult Centipedes (0.8)  •  Centiwings (0.8)  •  Eggbugs (0.45)  •  Big Spiders (0.35)  •  Spitter Spiders (0.35)  •  Lantern Mice (0.3)  •  Infant Noodleflies (0.3)  •  Adult Noodleflies (0.25)  •  Dropwigs (0.2)  •  Hazers (0.15)  •  Jetfish (0.1)  •  Squidcadas (0.05)  •  Grappling Worms (0.025)
Afraid of King Vultures (1.0)  •  Brother Long Legs (1.0)  •  Daddy Long Legs (1.0)  •  Leviathans (1.0)  •  Vultures (0.9)  •  Red Centipedes (0.9)  •  Pole Plants (0.2)  •  Monster Kelp (0.2)
Fights for territory with Lizards (0.1)
Reputation-based Slugcats (0.5)

Attribute Generation

Lizard attributes, like other creatures such as Scavengers, are tied to a numerical seed; each seed always generates the same attributes when used. Both personality modifiers and physical traits are generated by and tied to the specific seed.

Personality

Lizards have 6 personality modifiers: energy, bravery, sympathy, dominance, nervous and aggression.

  • Energy impacts aggression, dominance and nervous. High values make White Lizards and Salamanders less likely to lurk and more likely to abandon lurking for other actions (such as pursuing the player).
  • Bravery does not influence Lizard behavior directly, but impacts aggression, dominance and nervous.
  • Sympathy does not influence Lizard behavior directly but impacts aggression.
  • Dominance can skew taming difficulty - lower values can make individuals easier to tame, whereas higher values make them harder to (up to ±10% difficulty). For Yellow Lizards, the highest dominance Lizard is chosen as the pack's leader.
  • Nervous does not affect Lizard behavior.
  • Aggression does not influence Lizard behavior directly but impacts dominance.

It should be noted that the impact these variables have on moment-to-moment gameplay fluctuates wildly.

Physical Traits

All images depict Lizards without any physical traits other than the ones described.

The main physical traits of a Lizard can be categorized into 4 groups: Skins, Cosmetics, Scales, and Heads. Each seed generates a random amount of cosmetic features and a random number of scales for each, which are then distributed along a Lizard species' cosmetic pattern. The way these features are generated depend on the Lizard species, with some being skewed towards or always exhibiting specific trails. For instance, Blue Lizards are likely to present with the TailTuft cosmetic, while Salamanders always have AxolotlGills. Lizards have one randomly generated main color, which is then applied to the rest of the body multiplicatively. Lizard body proportions largely depend on the species, but can be subjected to scale modifiers on their torso and tail.

Skins

Lizards have 4 skin types which are tied to their species, determining how colors are exhibited on their bodies. The More Slugcats Expansion adds 2 additional skin types.

These names do not correspond to any specific labelled parameters in code, but instead refer to a collection of methods (e.g. InitiateSprites, DrawSprites) within the LizardGraphics class that are applied to certain species. They are named for convenience of discussion.

Cosmetic Features

Lizards have 7 universal cosmetic features; almost any species can exhibit them, though most species are skewed in favor of having certain cosmetics. Lizards may have a single cosmetic feature, multiple, or none at all. They may also have a gradient on their tail-tips independent of any cosmetic feature. Generation of cosmetic features typically skews symmetrical, but it is not uncommon to find asymmetry.

There are 5 further cosmetic features that are species exclusive. The More Slugcats Expansion adds 1 additional species-unique cosmetic.

In addition to this, each Lizard species has its own cosmetic pattern, which serves as a guideline to how scales are arranged on a Lizard's body. This allows each species to have a distinctive appearance despite using the same cosmetic.

Cosmetic Feature Generation

This table only shows the average chances for each Lizard species to present with a cosmetic feature, and is not always accurate to in-game interactions. Cosmetic features have many different variables, such as depending on if additional features have been applied, if specific features have been applied, if no features have been applied, species type, and more.

Cosmetics
Green
Pink
Blue
White
Yellow
Black
Salamander
Red
Cyan
Antennae 0% 0% 0% 0% 100% 0% 0% 0% 0%
AxolotlGills 0% 0% 0% 0% 0% 0% 100% 0% 0%
BumpHawk 1% 3% 3% 40% 3% 1% 3% 3% 3%
JumpRings 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 100%
LongHeadScales 11% 27% 31% 6% 0% 22% 0% 6% 52%
LongShoulderScales 27% 47% 4% 7% 4% 1% 0% 100% 4%
ShortBodyScales 9% 3% 46% 24% 54% 2% 0% 1% 6%
SpineSpikes 81% 7% 7% 0% 7% 72% 7% 100% 7%
TailFin 0% 0% 0% 0% 0% 0% 100% 50% 0%
TailGeckoScales 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 75%
TailTuft 49% 74% 97% 50% 62% 26% 0% 58% 71%
Whiskers 0% 0% 0% 0% 0% 100% 0% 0% 0%
WingScales 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 75%
Cosmetics
Caramel
Eel
Strawberry
Train
Antennae 0% 0% 0% 0%
AxolotlGills 0% 100% 0% 0%
BodyStripes 60% 0% 0% 0%
BumpHawk 33% 3% 3% 3%
JumpRings 0% 0% 0% 0%
LongHeadScales 27% 52% 52% 52%
LongShoulderScales 2% 76% 4% 100%
ShortBodyScales 2% 29% 5% 5%
SpineSpikes 3% 7% 84% 100%
TailFin 0% 94% 0% 50%
TailGeckoScales 0% 100% 0% 0%
TailTuft 66% 64% 100% 81%
Whiskers 0% 0% 0% 0%
WingScales 0% 0% 17% 0%

Scale Types

Furthermore, many cosmetic features can inherit one of the 7 scale types, which alters the shape of each feature's scale. Each cosmetic feature can only inherit one scale type, and an individual Lizard can only possess up to 4 distinct scale types. Scales inherit the skin color by default but may have a gradient applied to them too.

Scales can be affected by the rigor (stiffness), scale (size), length and roundness modifiers.

Head Types

Lizards may also present with different head shapes. In the vanilla version of the game, only three variations of head exist in the game; the 'default' head, used for almost all Lizard types, a bulkier, square-shaped head used for Green Lizards, and a rounded head used for Salamanders. These sprites can be scaled depending on the species and generated size of the Lizard.

The More Slugcats Expansion adds five additional head sprites; 2 variations for the Caramel Lizard, and 3 variations for the Lizards in Святой's campaign, which feature fur and horns.

Voices

As of the 1.9 Remix update, all Lizard types (excluding Strawberry and Train Lizards) have a unique voice type, as well as a "Love Voice" which is used when the Lizard catches a food item thrown to them by Slugcat. While all Lizards have their own unique voices, there are only 3 Love Voices: Gen, Red and Cyan. Every other Lizard uses the "gen" Love Voice. Each voice variant also has a letter sub-variant; most have a maximum of 3, but Pinks have 5.

Default Voice Files

Black Lizard
Blue Lizard
Caramel Lizard
Cyan Lizard
Eel Lizard
Green Lizard
Pink Lizard (A, B, C)
Pink Lizard (D, E)
Red Lizard
Salamander
White Lizard
Yellow Lizard

Before the 1.9 update, 4 Lizard voices were present in the game: None, Pink, Green and Blue. Most Lizards used the "none" voice, defaulting to normal Lizard sounds.

Trivia

Green, Pink, Blue, White, Yellow and Red Lizard Eggs in Alpha_8 version.
  • Lizards were the first creatures designed for the game, and originally the only predator present.
    • They were also originally intended to be the only predator present, but this changed with the introduction of the Vulture.
    • They were referred to as "crocs" very early in development.
    • The earliest available footage of lizards
    • In some alpha builds the player could hunt down and steal Lizard Eggs.
  • Lizards have a rivalry system which causes them to get into territorial fights. They start by hissing at each other, trying to get the other to back off, eventually escalating to an all-out fight. They continue fighting until either one submits and leaves the room or they are distracted by prey.
  • Certain species of Lizard eat other Lizards. Green Lizards, Cyan Lizards and ✔️DLC Caramel Lizards can eat Blue Lizards. Green Lizards, Pink Lizards, Blue Lizards, Yellow Lizards, Red Lizards and ✔️DLC Caramel Lizards eat ✔️DLC Strawberry Lizards.
  • Salamanders and ✔️DLC Eel Lizards do not count for Драконоборец.
  • When hit by a Spitter Spider's dart, anything incapacitated in a Lizard's mouth stays there even while the Lizard is unconscious.
  • All Lizards are capable of hearing prey and vibrate and emit particles from their head when they hear noise nearby. They become more and more aggressive toward investigating sounds the more noise any creature emits in rapid succession.
  • Lizards have 71 shared code profile parameters, most of which are used in calculations with other values.